Namsos
Nord-Trøndelag
NATURPERLER I NAMSOS OG OMEGN
(Skrevet av TERJE-S 12.06.2008)

Tur foretatt: Juni 2008.

Jeg har satt ut en trimboks ved varden på Hemnafjellet. (Naturperler i Namsos)
HEMNAFJELLET (685 MOH)

Hvor:
Kartblad 1723 IV Namsos. Posten står ved toppvarden ca 200 m nordøst fra toppmastra. Varden ligger på 678 moh, og er det høyeste punktet i Namsos kommune. Toppbygningen ligger på 685 moh, og ligger i Namdalseid kommune.

Adkomst:

Alt. 1:
Ta av rv. 766 fra Sjøåsen og kjør 18,5 km til Buvika. Ta av til høyre her og kjør forbi et grendehus på venstre side og kjør over brua. Litt senere kommer du til ei bomkasse med kr 30 i avgift. Fortsett forbi Sundsvatnet og til Utheim (nedlagt gårdsbruk) (5,4 km fra hovedveien) Parker ved veien her. Herfra går det en vei til høyre av dårligere standard (ubrøytet om vinteren) Etter at motbakken er ferdig og veien begynner å gå nedover mot sjøen, går det en merket sti/scooterløype til høyre. Følg denne til toppen. Dette er den slakeste ruta opp til toppen. Meget godt egnet på vinteren.

Alt. 2 : Ta av rv. 766 fra Sjøåsen og kjør 17,2 km til Oksdøla. Ta av til høyre ved et skiltet farlig veikryss og kjør over brua og rett fram. Etter 350 meter går det en traktorvei til venstre . Parker her, ikke stå i veien for veddriften. Gå etter traktorveien og snart kommer du til en merket sti til toppen. Stien går etter den gamle taubanen til topps. Den er godt synlig oppe i fjellsiden. Det er veldig bratt opp her, men dette er den korteste veien til topps.

Alt. 3: Har du tilgang til båt er det flott å bestige Hemna fra alle steder på vestsida av Lyngenfjorden, men den letteste ruta er å følge Melkbekken opp til fjellet.

Alt.4: Ta av rv.766 fra Sjøåsen og kjør 7 km til Alte. Til høyre her går det en gårdsvei/bomveg til Breivika. Denne veien er ofte stengt og det er ikke parkeringsmulighet inne ved gårdene, så det beste er å parkere i et nedlagt grustak på venstre side av hovedveien. Herfra kan man gå eller bruke sykkel innover til Breivika.(ca 2,5 km) Like før snuplassen ved Breivika går det et traktorspor til venstre. Følg dette mens du har Breivikelva på høyre side. Når du kommer ovenfor skogen krysser du Breivikelva og går nordover til Halsvatnet og til Bjørkvatnet. Herfra kan man velge en rute opp til toppen. Mastra på toppen vises godt hvis været er bra.

Gangtid en vei:

Alt. 1: 2 timer, alt. 2: 1,5 timer, alt. 3: 2 timer, alt.4: 2,5 timer

Annen info:
Hemnafjellet er kommunetoppen i Namsos. Har du lyst til å bestige det høyeste fjellet i alle de 430 kommunene i Norge? Se wwv.no (En begynnelse kan kanskje være de 24 kommunene i Nord-Trøndelag)