Stryn
Sogn og Fjordane
Hardt og fint på Lodalskåpa.
(Skrevet av snilen 14.05.2008)

Tur foretatt: Mai 2008.

Etter å ha besøkt Grensevarden syd på Jostedalsbreen kjørte jeg rundt breen til Loen og et stykke opp mot Bødalsseter til et sneras sperret veien. Det ble trasking over raset og videre vei og traktorvei i delvis snedekket terreng frem til turisthytta der jeg tok inn for natten. Her må man huske på Dnt-nøkkel obs-obs. Mat var ikke til salgs på hytten, og dyner og ulltepper manglet også. Det ble en kjølig natt i lakenpose. Hytta så i det hele tatt noe rufsete ut.

Neste morgen for jeg innover dalen på morgenskare, men etter hvert kronglet terrenget seg til med rasområder, kronglebjerk og åpne bekker og myrer. Vel overfor bjørkebeltet var det skikkelig snø, fortsatt hard som betong. En kort og bratt passasje opp her gikk akkurat bra, det var nummeret før jeg hadde rutsjet ned igjen. Opp Brattebakken tok jeg skiene på sekken og trasket opp. Tidlig på turen hadde en av skinnreimene på mine ellers eminente bambusstaver røket, så det ble litt ekstra pes pga dette. Så var det noen meter flatt lende før kneika opp fra Ståleskaret mot Veslekåpa. Jeg fulgte et forholdsvis ferskt spor til jeg var kommet nesten opp den bratte delen. Da så jeg til min forskrekkelse at sporet stanset, og fortsatte rett ned brattfonna helt til bunns. Her hadde noen fått seg en skikkelig aketur. Forhåpentligvis gikk det bra, jeg så ingen blodspor. Så spørs det om stakkaren hadde krefter til å gå opp fonna en gang til, det vet jeg ingenting om. Videre rundt fortoppen, her var det bratt traversering og jeg tok det meget forsiktig. Av med skiene og frem med nyinnkjøpt isøks og stegjern. Jeg har brukt slikt utstyr tidligere i Kongo og Uganda, dette var første gang i Norge. Det ser livsfarlig og nærmest umulig ut å komme opp på Lodalskåpa for vanlige folk, men med det rette utstyret følte jeg meg trygg opp den harde snøbakken som har en stigningsgrad på 50 grader sies det. Det var solide spor hugget inn i den harde snøen, så det var bare å klyve opp. En kar jeg traff på Flatbrehytta sa at det var så fine forhold på Kåpa nå at man kunne rusle opp med tøfter. Tror han er av den typen som synes at Store Skagastølstind er som å gå en tur i parken. På returen var jeg ekstra forsiktig og gikk alle de bratte partiene med stegjern. Ville ikke ha noen ulykke, siden det ikke regnes som bestigning om man ikke returnerer levende til base camp. Vakkert vær var det under hele turen, men veldig hardt føre. Denne toppen er ikke noe sted å gå i ruskevær. 5 timer opp fra Bødalsseter