Nedre Eiker
Buskerud
Fin skitur i Finnemarka.
(Skrevet av obe 28.01.2008)

Tur foretatt: Januar 2008.

Etter en litt treg start fra Fetsund, kjørte jeg via Drøbak for å plukke opp Lima. Herfra kjørte vi videre gjennom Drammen, Tranby og frem til Egge. Herfra bratt opp bakkene til p-plass sør for Eggekollene.
Nydelige skiløyper og skiføre denne solskinnsdagen! Etter snaue 3 km passerte vi Eiksetra, og fortsatte videre forbi Solvang retning Langvatn. Det var noen solide bakker oppover siste halvannen kilometrene frem til Langvatnet. Klokka var allerede rukket å bli så mye at det var på høy tid med litt lunch!! Vi gikk over til en flott holme på nordsiden og satte oss til her en stund. Deilig å endelig kjenne sola varme litt igjen:o)
Etterhvert måtte vi rive oss løs, da vi tross alt hadde et par viktige toppbestigninger å gjøre...
Gikk videre nordover til nordenden av Langvatn, forbi ei lita rød hytte og inn på et hogstfelt. Herfra dreide vi sørøstover bratt opp via nabotoppen i nordvest som er litt lavere og videre opp på Trettekollen. Flott skitopp med god utsikt i flere retninger hvis man beveger seg litt rundt her oppe.
Tilbake igjen samme vei ned til Langvatn. Det var ikke lenge igjen til klokka passerte 16 og dagen var snart på hell. Vi hadde et mål om å besøke Lokkeråsen på samme turen, og fant ut at vi prøver det i samme slengen. Fulgte derfor skiløypa frem til Ulevann. Her tok vi ut av løypa og satte kursen rett sørover over Ulevann og Solbergvannet. Her satte vi på feller og fulgte en direkte linje opp til Lokkeråsen. De første 200 metrene ble litt strabasiøse med bratt terreng og mye løs snø, men så kom vi inn på sommersti-traseen og da var det bare å følge tråkket helt til topps.
Nå var det bare stativ og lange lukkertider som gjaldt, og dermed var det bare å nyte utsikten over Hokksund og Drammen "by night" før vi tok en ny matpause litt lenger nede i lia.
Tilbaketuren gikk over Solbergvannet til skiløypa igjen, som ble fulgt ned til Mellomvannet, over Vrangen og Løken og tilbake igjen til Eiksetra. Her kunne vi skru av hodelyktene, og så fulgte vi lysløypa ned til bilen etter ca 8 timer på tur:o)