Tydal
Sør-Trøndelag
En fin avstikker på vei til Nordland
(Skrevet av obe 15.11.2007)

Tur foretatt: Juli 2006.

Vi planla en liten ekstra sving til Syl-området da ingen av oss hadde vært her før. Kjørte via Røros, og videre langs rv 31 til Stuggudalen. Her tok vi av innover grusveien mot Nedalshytta. Overnattet i bilen omtrent på veiens høyeste punkt, med flott solnedgang over Nesjøen.
Like flott vær neste dag og vi kjørte helt inn til hytta. Mye folk, og mye biler. Vi fulgte stien inn til Syltjønna og tok en rast her sammen med sikkert nærmere 30 andre mennesker... Vi åt fort og satset på at vi kom foran den verste stimen. Opplegget funket bra og dermed bar det bratt oppover bakken mot skardet. Vi valgte å ta med oss en svensk topp samtidig, og gikk derfor først bort til Lillsylen 1702. Angret nok litt på at vi ikke likegodt gikk via Nordsylen og fulgte eggen av denne frem hit, men det får heller bli en annen gang.
Deretter var det å bevege seg inn i folkestimen igjen og etter litt lett småklyving stod vi på toppen av Storsylen. Flott topp og nydelig utsikt!
Planen var å gå videre sørover langs eggen, og vi var veldig spent på hvordan det var å komme seg ned de første metrene ned fra toppen. De aller fleste anbefaler tau og sikring ned her, og det hadde vi ikke med..... Etter litt vurdering ble vi enige om å heller prøve å gå litt ned på vestsiden og holde rundt slik at vi kom tilbake til eggen rett nedenfor det vanskelige punktet. Det gikk veldig greit og dermed var det bare å spasere ned til 1638 og videre frem til 1562.
Ned i skardet og opp igjen til 1528. Her holdt vi høyden noen hundre meter, før vi startet nedoverturen ned mot stien som kommer østfra. Den fulgte vi tilbake igjen til Nedalshytta hvor dusjen ventet:o)