Stryn
Sogn og Fjordane
Helgetur for toppturinteresserte..
(Skrevet av obe 14.11.2007)

Tur foretatt: September 2003.

Vi kjørte via Gjøvik for å plukke med oss en turkamerat, samt at det kom to vestfra. Brukte 11 timer på fredagen frem til Bødalssetra som var møtestedet og utgangspunktet for turen vår. Dermed var det bare å håpe at værmelidngene skulle slå til, så ikke hele den lange bilturen var bortkastet...
Våknet til blå himmel og vi satte avgårde innover dalen. Fint driv til vi kom til brattebakken, der fikk vi blodpumpa i gang for alvor, og det var godt å endelig begynne på stigningen oppover mot breen. På med stegjern og spaserte på blåis over breen frem til Ståleskardet. Herfra bratt opp på Veslekåpa. Videre mot Lodalskåpa passeres en sprekkfyllt bre og vi gikk i tau rett mot et lite hakk i toppens vestside. Her var det av med breutstyr, og litt bratt klyving opp til varden på toppen. De siste 10 meterene i tåke, ellers var det god sikt denne dagen:o) Vi hadde håpet å få med oss Brenibba med det samme, men tiden rant fra oss dessverre.
Ned igjen samme vei, og tilbake Bødalsseter ca 12 timer etter at vi startet.
Neste dag var det hjemreise. Ingen typisk helg på sofaen iallefall!! Godt alle var like ivrige og hadde samme mål for turen:o)