Ringerike
Buskerud
Lang tur i flott turterreng
(Skrevet av obe 11.09.2007)

Tur foretatt: September 2007.

Vi reiste en gjeng på 7 tidlig avgårde hjemmefra, og parkerte på p-plassen ved Vikerkoia 0915. Så vel egentlig mer ut som et grustak....god plass var det iallefall.
Gikk opp langs den blåmerkete stien i retning Treknatten. Da vi kom opp gjennom skardet tok vi av stien og kløv rett opp til Svarttjernkollen 1054 moh. Absolutt verdt en avstikker! Flott utsikt også mot dagens mål,Jøranfisen. Vi gikk ned igjen på stien litt lenger nord, ned i dalen, over noen myrer før vi tok sikte rett på toppvarden. Tungt og myrete oppover lia, hadde nok vært like raskt å gå frem til "Store Stein" hvor det går sti opp til topps. Veldig flott topp, nydelig høstvær og hyggelig selskap. Grillet på toppen og hadde en god pause.
4 stykker snudde her og tok samme vei tilbake, mens vi andre tre satte kursen videre mot Treknatten 1101 moh......det så jo ikke så langt ut.....Det ble en drøy tur, kupert terreng og ingen sti. Vel fremme var vi enige om at det var verdt turen, utsikten herfra er faktisk ennå finere enn fra Fisen. Mer toppfølelse:o)
Forsøkte å følge blåmerkingen tilbake, men bommet titt og ofte! Det ble ikke noe ordentlig sti før vi kom tilbake til krysset ved "Store Stein". Nede igjen ved bilen 1815, mo i beina etter en lang og flott tur i et terreng som ikke brukes av mange mennesker!