Drammen
Buskerud
Sykkeltur under 50-årsflommen
(Skrevet av mob 06.07.2007)

Tur foretatt: Juli 2007.

I utgangspunktet skulle man tro det ikke var noe sjakktrekk å reise til Drammensområdet midt i 50-årsflommen på østlandet i disse dager. Men når sola kom frem for en stakket stund må man jo bare ut. Jeg fant ut at Drammen og Sandes kommunetopper var naboer og jeg så for meg en fin sykkeltur til disse.

Jeg kjørte til Drammen og svingte av rett etter motorveibrua gjennom Fjell og så mot Konnerud. Langs denne veien sto det etter ca 3 km skiltet til Andorsrud. Jeg kjørte denne veien til endes ved en parkeringsplass på Andorsrud.

Ut med sykkelen og oppover skogsveier bar det. Jeg hadde tatt ut et godt kart i forkant og det trengtes. For lite skilting i området, så det gjelder å vite hvor man befinner seg til enhver tid. Men gode sykkelveier og kartet stemte med terrenget.

Fikk bekreftet at jeg var på rett vei når jeg passerte Myrdammen og det sto et skilt om nettopp det der. Der tok jeg veien til høyre og kjørte skogsveien helt til endes rett bortenfor Svartevannet. Her gikk jeg videre noen hundre meter på en gammel nesten gjengrodd traktorsti mot Annevann. Rett før Andevann skar jeg opp på høyden rett nord for Annevann. Ingen sti opp her, men stort sett greit å komme seg disse ca 500-meterne inn- og litt oppover.

Fant greit det høyeste punktet og den hvitmalte bolten i en stein. Gikk ned til sykkelen igjen.

Tilbake ved sykkelen rett ovenfor Svartevann fant jeg ut at det gikk en gammel skogsmaskinvei opp til et hogstfelt på vei mot Prestesæteråsen. I følge kartet var det ikke mer enn en drøy kilometer å gå, så jeg tok sjansen. Det viste seg å være et godt valg.

Det var lett å krysse hogstfeltet og komme seg opp i skogen på andre siden. Her kom jeg først til en høyde, men det høyeste punktet lå på en høyde på andre siden av en myr til høyre (vestover) for meg. Gikk greit å krysse det lille myrområdet og ikke lenge etter sto jeg på Sandes kommunetopp.

Her var det en båk i en postkasse på et tre. Signerte i den og fulgte samme vei ned til sykkelen og trillet ned til Andorsrud i full fart.

Brukte i underkant av 3 timer på hele turen. Ingen problemer med overvann på verken veier eller til beins på turen.