Alvdal
Hedmark
Spisskletten 1690 moh. Storkletten 1827 moh.
(Skrevet av TERJE-S 20.08.2006)

Tur foretatt: August 2006.

ALVDAL, STORSØLNKLETTEN

Litt nord for Alvdal kjørte jeg inn på vei 29 mot Folldal. Etter to kilometer svingte jeg av til venstre og fulgte skiltet vei til Sølndalen. Etter sju kilometer kom jeg til en bomkasse. Det kostet førti kroner å fortsette innover Sølndalsveien. Jeg kjørte til Follandsvangen og parkerte på en merket parkeringsplass der. Fra Alvdal til Follandsvangen er det 22 kilometer. Like ved sætra går det ei bru over elva. Herfra går det en T-merket sti . Jeg passerte ganske raskt øst for Vesle Follandstjønna og vest for Store Follandstjønna. Her kom jeg til et stidele. Den ene gikk til Kvislåseter og Korsberghytta og den andre som jeg fulgte gikk mot Breisjøseter. Etter å ha gått noen kilometer etter denne stien måtte jeg krysse ei elv. Etter elva kom jeg til et stidele som ikke var merket med navn. Jeg gikk til høyre og litt senere var det et skilt med Sølnkletten på. Denne stien gikk bratt oppover mot Spisskletten på 1690 m.o.h. Dette er en selvstendig topp med en primærfaktor på over 100. Lokalbefolkningen bruker å droppe denne toppen, og går heller opp skaret mellom Spisskletten og Storkletten. Jeg gikk ned til høyde 1579 og fortsatte stigningen mot hovedtoppen. På toppen var det en stor varde skiltet med Sølnkletten og det var satt opp en retningsviser og en trimboks fra Alvdal Turforening. På tur tilbake tok jeg en liten snarvei utenom toppen av Spisskletten. Jeg visste ikke at det var mulig å gå ned skaret, det fikk jeg først kjennskap til etter å ha snakket med han som jobbet på Follandsvangen. På Follandsvangen lager de en meget god grøt som heter Søngrøt. Den er laget av både osteløype og risengryn, noen bruker også geitmelk i grøten. Jeg gikk glipp av denne gastronomiske nytelsen fordi du må bestille grøten helst tre dager før du skal spise den, og så god tid hadde jeg ikke.