Eidsberg
Østfold
I branntårnet
(Skrevet av RF 10.08.2006)

Tur foretatt: August 2006.

Kjørte østover på E 18. Tok av til venstre mot Lundebyvannet. Kjørte forbi skilt med badeplass i dette vannet, og svingte ned på grusveien mot gården Svarverud. Rett før gården står det et skilt med parkering. Parkerte her og syklet avgårde innover skogen, langs oppdemte vann. Småkupert og fint og sykle.
Tok så av brått til venstre etter vannene. Veien opp her var bratt, så jeg gikk av sykkelen et stykke.
Begynte å se etter stien fra kartet. Så en gammel traktorvei som gikk innover, men syklet noen meter videre og fikk øye på stien.
La fra meg sykkelen og fulgte blåmerkingen innover. Grei sti å følge, men neppe mye brukt. Mye lyng og buskas i sporet, men merkingen var tett.
Gikk et godt stykke bortover topplatået før jeg så tårnet.
Et ødelagt skilt, en stor steinhaug og et rastebord ved tårnet, som var merket 1991.

Klatret opp de tre stigene og hadde fin utikt fra toppen, men bare skog over alt.
Brukte 20 minutter ned til sykkelen og ca. det samme på sykkel ned til bilen.