Hemnes
Nordland
Perfekt jubileumstopp
(Skrevet av mob 07.08.2006)

Tur foretatt: August 2006.

Fint sted å feire sin 15. fylkestopp og 100. kommunetopp!

Vi kjørte inn til Kjensvasshytta på kvelden og tok noen velfortjente svenske pils etter Jetnamsklumpbestigningen. Kjensvasshytta er ei luksushytta av den ubetjente sorten. Ligger nydelig nede ved vannkanten, man kan kjøre bil helt inntil døra og den har innlagt både vann og strøm! Stort kjøleskap til ølen også...

Morgenen etter var det nok en skyfri shortsdag. Vi kjørte ca 2 km innover veien og fulgte skiltinga mot Oksskolten. Her går det en fin DNT-sti opp til vannet på den første høyden. Ved vannet gikk vi til høyre og ned til brearmen av Okstindbreen. Den måtte krysses. Var blåis så var lett å være vår egen brefører her. Tok på stegjern og hadde med staver til å føle oss frem. Rant mye vann, men ingen problemer over breen hverken fram eller tilbake.

Vel over breen fant vi en grei vei oppover til høyden før ryggen begynte opp mot Skolten. Utsikten ble bare bedre og bedre ettersom vi kom oppover. Okstindene og breen rett ved siden av oss og Svartisen og haugevis av spisse topper i Nordland rett bak oss.

Vi valgte å gå litt til høyre for den mest vanlige ruta opp. Var mye løsgrus der folk vanligvis gikk, så bedre med fastere fjell litt mer ut mot breen.

Ca 4,5 timer og 1400 høydemeter etter at vi startet nøt vi den strålende utsikten fra toppen. Okshornet som var nabotoppen virket ubestigelig herfra. Heldigvis er den 15 meter lavere.

Gikk samme vei ned og nøt nye iskalde pils fra kjøleskapet. Ble en natt til på hytta og feiret at vi hadde nådd Nord-Norges høyeste topp og feriens høydepunkt.