Tynset
Hedmark
KOMMUNETOPP 100
(Skrevet av TERJE-S 06.08.2006)

Tur foretatt: Juli 2006.

Det er mulig å bestige denne toppen med bil, men jeg kjørte til seterhotellet Tronsvangen og parkerte bilen på en parkeringsplass like ved. Herfra er det merket sti til toppen. Det er fem kilometer til toppen herfra. Jeg mistet den rødmerkede stien ganske fort. Jeg spurte ei som bodde på noen av disse setrene om veien, og hun sa at det var en rødmerket sti like bortenfor. Jeg fortsatte gjennom ei grind og over et gjerde uten å finne stien, så jeg begynte å gå oppover uten sti. Litt oppe i fjellsiden kom jeg til en sti som var merket med solide trestaurer med tette mellomrom. Denne stien var lett å gå etter. Merkingen kom i hvertfall ikke bort. Jeg tok en avstikker til ei hytte som var fastspent med vaier oppe i fjellsiden. Her oppe fant jeg også igjen den rødmerkede stien, så jeg fortsatte etter den. Men begge stiene gikk til topps. På toppen var det parkert en del biler. Først gikk jeg opp til trigpunktbolten på Tronden (1665). Etterpå gikk jeg til Tyldalstoppen (Trigpunktbolt like ved radaren) (1653) Meget bra utsikt. På turen ned gikk jeg etter den rødmerkede stien. Det var også skiltet sti til den indiske buddistmunken Baral`s grav.