Nedre Eiker
Buskerud
Grei utmarsj
(Skrevet av geirh 05.09.2012)

Tur foretatt: September 2012.

Kjørte til Eiksetra, der man kan spare noen ekstra hundremetere med kjedelig grusveigange ved å ta seg inn grinden på setra og kjøre videre til parkering nedenfor Solvang.
Du ser forresten til Trettekollen rett forbi Eiksetra.
Herfra følges kjerrevei i 7-800 meter og deretter grusvei mot venstre forbi et tjern på høyre side. Ca. 1,5 km langs den får man seterveien til Svarthavnsetra på høyre side, og ca. 100 meter forbi den igjen, i en krapp sving på veien, går fin sti mot høyre retning vårt mål.
Kart og terreng stemmer bra, og etter ca. 1 km på denne stien kommer et slags stidele, før man ser høyspentlinja. Tar til høyre i delet så kommer man etter et par minutter opp i gata like ved en mast. Følger gata nordøstover til neste mast og klatrer opp her. Derfra kan man godt bare gå langsmed skråningen mens man gradvis klatrer litt, og 607-meteren nås veldig greit 5-10 minutter fra mast 2.
Jeg gikk litt langt inn, og var innom 585,6 høyden, og derfra var det umulig å se at det var drøyt 20 meter høyere terreng bare noen meter nordover. Typisk sånne skautopper...men det er jo lett å gjette retningen derfra da.
Fikk ingen hjelp av kartet på mobilen, for her fantes ikke dekning. Ganske ironisk når man ser mobilmasta rett nedi bakken ! Gikk noen små tråkk oppe på høgda, også helt til topps, men de kom og gikk.
Varden ( les: steinen ) var skandaløst nok plassert 15 cm feil, så jeg dro den bort på høyeste punkt. Når man først har tatt seg hit skal rett være rett :)
I mitt gode vær ser jeg herfra rett til Tranby som ligger ca en mil mot øst, og 180 grader rundt troner Blenutens trappeformasjon, som avrunder Ble-massivet i nord på drøyt 1200m.
Ellers var det ikke mange sjarmerende steder man kunne tenkt seg å raste på denne turen, så matpakka ble fortært i bilen, etter en 2-timers tur som inkluderte litt sosing både rundt setra og på toppen.