Oslo
Turmarsj
(Skrevet av TERJE-S 01.08.2006)

Tur foretatt: Juli 2006.

Jeg parkerte bilen ved en bom ved innsjøen Gjerdingen på Jevnakersiden av Nordmarka. Herfra var det godt merkede stier/ veier. Det eneste jeg savnet etter hvert var en sykkel. Det gikk en sti bort til Gjerdingdammen, hvor jeg kom inn på veinettet igjen. Det var også anlagt en trillesti for sykkel over hit. Jeg fortsatte videre forbi Katnosa og 3,3 km fra Katnosa gikk jeg inn på en skogssti som var merket Sandungen. Etter å ha fulgt denne stien til jeg så et lite tjern, tok jeg av østover og gikk rett mot Kjerkeberget etter kompasset. Her var det ingen sti. Jeg gikk meg rett på ei fin rød og hvit hytte som sto på toppen. Trigpunktbolten ligger fem meter vest for hytta. Hytta var låst, men jeg så gjennom vinduet, at det var fine malte motiver på døra på innsiden. Fin utsikt mot Sandungen. Fra Gjerdingen og hit var det 13,3 km. Returen gikk samme vei så det ble en dagsetappe på 26,6 km. På turen tilbake var jeg innom og kikket på Rajebråten skihytte.