Notodden
Telemark
Årets første snøtur med to topper
(Skrevet av Annar 23.10.2011)

Tur foretatt: Oktober 2011.

15.10.0211:
Kom fra Kongsberg. Kjørte RV37 oppover Jondalen til ca. 3 km forbi Bolkesjø. Tok her av bomveg (kr. 70) mot Nordstul. Parkerte på stor parkeringsplass ca. 700 moh. Hadde planlagt å gå på slak sti nordover langs østsiden av Sudstulåa. Gikk derfor en sti østover, som startet midt på p.plassen. Mistet stien etter ett par hundre meter. Fant den ikke igjen før vi var ved setertuftene på Sudstul. Herfra gikk det flott sti nordover slakt i mot. Der stien svinger mot vest og går i retning Bleporten ved Kyrkjetjønn, fortsatte vi mot nordvest bratt opp lia til Rjupeskardet. Her i 1100 meters høyde møtte vi snøen. Herfra gikk vi på 0 til 7-8 cm snø, men det var greit å gå. Gikk opp Rjupeskardet til Storevatn, som var et fantastisk fint område. Gikk langs nordkanten av Storevatn forbi et par fangstbuer. Fra nordvestenden av Storevatn bar det bratt opp lia til Flesebekkble. Da hadde vi gått i 8,2 km. Fint utsyn, spesielt mot nord og øst. På toppen var det en forferdelig kald og sur vind, slik at vi dro raskt videre etter fotografering. Valgte ikke å følge turistløypa som går mellom Eriksbu og Sigridsbu, men valgte å gå mer rett på i terrenget. Gikk derfor ned fra toppen i sydlig retning og passerte elva mellom Svartekulp og Storevatn hundre meter fra sistnevnte. Gikk så slakt i mot sydover og over skaret i Storegjenge. Etter skaret, gikk det svakt utover mot Bleporten. Her var det stupbratt, slik at vi måtte gå ned mot øst og krysse dalen noe lenger fra Kyrkjetjørn enn planlagt. Gikk opp dalen på sydsiden av bekken og gjennom skaret til Kongtjørna. Rundet rundt nordvestsiden av vannet og opp på platået som førte oss frem til Bledalsrinden. Tåka hadde kommet den siste halvtimen, slik at vi ikke så noen ting fra toppunktet, bare tett tåkegraut. Fra Bledalsrinden gikk vi sydover, delvis bratt utfor og ned på turistløypa mellom Nordstul og Sigridsbu. Fulgte turstien hele vegen tilbake til bilen. Deler av turen langs stien gikk veldig bratt utfor, slik at vi var glade for at vi hadde valgt en slakere rute opp til Flesebekkble. Dessuten fikk vi også en kjempefin rundtur. Total lengde på turen ble 17,7 km. Nina var med.