Oslo
Blant elg og vårkåte syklister i Nordmarka
(Skrevet av erling 30.05.2006)

Tur foretatt: Mai 2006.

Fin og lat morgen satte jeg meg på sykkelen kl 0900 på Majorstua. Syklet opp til Sognsvann via Rikshospitalet, ned til Skjærsjødammen og videre til Bjørnholt Hakkloa. Fulgte skilting til Sandungen Gård. En litt brå venstreavkjøring må man være oppmerksom på, ellers bærer det nordover... I vestlig retning kan du se toppunktet med hytta når du sykler langs Sandungen.
Passér Sandungkalven og ta skogsvei til høyre akkurat i det du skal kjøre inn på gårdstunet på Sandungen gård. Veien er OK å sykle på og det er neppe lenger enn 1 km til en liten snuplass. Herfra er det ca 300 m å gå samt ca 50 høydemeter. Ikke følg tømmerslepet videre! ta inn i skogen i mer vestlig retning. Et lite stykke inn er det et hugstfelt og derfra skal det glimtvis gå an å se toppen med ei brannvakthytte.
Jeg gikk på trynet på vei ned igjen, siden det er temmelig bratt og ulendt. Hadde jo selvsagt sykkelsko med glatte såler, så anbefaler bedre fottøy. Hele turen opp i rolig tempo på sykkel tok 2 t og 45 minutter. Nedturen kan være grei via Sørkedalen.