Telemark
50 årslag til Stavanger
(Skrevet av Petter 06.10.2010)

Tur foretatt: Oktober 2010.

Jeg skulle i 50 årslag til Terje i Stavanger og benyttet sjansen til å få med meg fire nye kommunetopper på veien. Jeg kjørte fra Oslo før klokken syv. Først ute var Nordre Bølene i Siljan. Deretter Skåråfjell og Vardefjell i Sauherad og Skien. Disse to ligger nær hverandre så her blir det to fjell på en og samme tur. Jeg overnattet hos Kjell i Skien. Jeg dro videre før syv fredagsmorgen og besteg Jøronnatten før jeg kjørte over Haukelifjellet til Stavanger. På torsdagen hadde jeg det aller flotteste høstvær man kan tenke seg. På fredagen startet regnet som varte i flere dager. Jeg hadde med Riva. Hun er nå 12 år og litt dårlig til beins og slappet av i bilen på alle turene.

Jeg dro fra Skien mot Bø. Forbi Verpe og tok til venstre rett etter kommunegrensen på Seljord siden ved en bro. Der kjørte jeg på en smal asfaltvei så en grusvei helt til jeg kom til en ny bor og en bom. Der parkerte jeg og løp en kilometer til jeg krysset elven. Her startet en merket rødmerket sti oppover til høyre. Stien var tydelig hele veien til toppen med et par skilt underveis. Jeg passerte en hytte, Vedfallsbui og videre oppover og forbi Åstul. Vet ikke om Åstul har vært en hytte, men om så har vært, var den nå nedbrent. Etter at jeg passerte 1000 høydemeter, gikk regnet over til snø. Vind, surt og kaldt på toppen.