Skien
Telemark
50 årslag til Stavanger
(Skrevet av Petter 06.10.2010)

Tur foretatt: September 2010.

Jeg skulle i 50 årslag til Terje i Stavanger og benyttet sjansen til å få med meg fire nye kommunetopper på veien. Jeg kjørte fra Oslo før klokken syv. Først ute var Nordre Bølene i Siljan. Deretter Skåråfjell og Vardefjell i Sauherad og Skien. Disse to ligger nær hverandre så her blir det to fjell på en og samme tur. Jeg overnattet hos Kjell i Skien. Jeg dro videre før syv fredagsmorgen og besteg Jøronnatten før jeg kjørte over Haukelifjellet til Stavanger. På torsdagen hadde jeg det aller flotteste høstvær man kan tenke seg. På fredagen startet regnet som varte i flere dager. Jeg hadde med Riva. Hun er nå 12 år og litt dårlig til beins og slappet av i bilen på alle turene.

Skåråfjell og Vardefjell ligger drøye 800 meter fra hverandre i luftlinje, så dette er to fjell på en tur. Etter at jeg vært på Nordre Bølene i Siljan, kjørte jeg tilbake til Rv. 32 og Videre mot Skien. Her tok jeg ktil venstre opp Luksefjellveien. Jeg kjørte forbi Luksefjell, helt til skiltet mot Einangsveien dukket opp mot høyre. Bommen stod åpen, men jeg tok ikke sjansen på å kjøre gjennom og parkerte her. Det var et klokt valg. Samtidig med at jeg løp innover kom en kar i bil som skulle på jakt. Han var irritert over at bommen ikke var låst og låste den. Jeg var litt småskadet etter Oslomaraton helgen før, derfor ba jeg om skyss og fikk det helt til Sommerseter. Det sparte meg for de hardeste bakkene. Løp videre innover et par kilometer til et skilt på høyre side mot Skåråfjell. Blåmerket sti helt til toppen.

Fra toppen flott utsikt over Einangvannet og Vardefjell. Jeg tok sjansen og gikk rett mot Vardefjell. En bratt tur ned i dalen som skiller Skåråfjell og Vardefjell. Vær forsiktig, her er det mulig å gå seg fast. Ved elva gikk jeg mot toppen fra høyre side. Samme vei tilbake til Elva og fant en sti ned til Einangvannet og videre tilbake til veien der jeg tidligere hadde tatt av mot Skåråfjell. Deretter løp jeg mila tilbake til bilen.