Nasjonstopper
Seven Summits

Norge
Europa
KART 1518 - II (GALDHØPIGGEN)
(Skrevet av TERJE-S 04.11.2005)

Tur foretatt: Juli 2001.

Jeg kjørte fra Lom, tok av til Visdalsvegen og opp til Spiterstulen. Jeg betalte Kr. 50,00 i bompenger inne på Spiterstulen. Jeg gikk over elva Visma og fulgte en T-merket sti. Klokka var blitt tre på ettermiddagen. Jeg hadde litt utsikt de første 3-4 kilometrene, men senere begynte det å sludde og den siste halvtimen mot toppen snødde det ca. 3-4 cm. Dessverre gikk jeg ikke oppom toppen av Svellnosi og Keilhaus topp, så her gikk jeg glipp av 2 totusenmeterstopper. Den siste biten over Piggbreen var godt merket med advarsel mot å bevege seg utenfor stien. Da jeg ankom hytta klokka sju om kvelden var det ca. 6-7 stykker inne i hytta.(Toppen ligger noen meter bortenfor hytta) Her kjøpte jeg den dyreste saft og sjokolade som jeg noensinne har kjøpt, men det smakte fortreffelig. 2 glass saft gikk ned på høykant. Jeg koste meg i hytta en halvtime, og fortsatte på returen. Klokka halvelve på kvelden var jeg tilbake på Spiterstulen.