Nasjonstopper
Seven Summits

Romania
Europa
Drøy dagstur, spesielt hvis man er dehydrert
(Skrevet av lyngve 22.09.2012)

Tur foretatt: August 2012.

Med en liten Ford Fiesta (Avis Rent a Car) kjørte jeg fra Bucharest Airport og nordover til Brasov (mao ikke korteste veien), og så vestover mot Fagaras og Sibiu. Noen mil før Sibiu, svingte jeg av sørover, inn på fjellveien Transfagarasan og kom etterhvert opp til passet (Balea Lake) i en høyde på ca 2000m. Da var det begynt å nærme seg midnatt, men istedet for å innkvartere meg på et av flere hoteller/pensjonater der, sov jeg likegodt i bilen som stod trygt plassert på den store parkeringsplassen. Neste morgen bestemte jeg meg for å gå fra dette utgangspunktet, selv om jeg i ettertid ser at jeg ville spart noen kilometere på å kjøre til sydsiden av passet hvor det går en liten grusvei oppover en sidedal som tar man enda nærmere Moldoveanu.

Det var skyfritt denne dagen, og meget varmt i sola. Mange pass måtte forseres, noe som innebar mye oppover og nedover (dvs tap av høyde). Stien var godt merket og derfor lett å følge, dessuten hadde jeg på forhånd lastet inn ruta (m/flere alternativer) på GPS'en, så da var det umulig å "bomme". Ruta føltes som en uendelig lang ryggtravers med vakkert og vidt utsyn i all retninger. Jeg kom til topps etter 5,5 time via fortoppen. Men da var jeg begynt å bli skikkelig dehydrert pga at jeg hadde startet rasjonering av de 1.5 liter med drikke jeg hadde medbrakt. På returen skjønte jeg at det ville bli meget ubehagelig å fortsette denne rasjoneringen (munnen var som sandpapir). Jeg bestemte meg for å gå ned til Podragu Hut selv om dette medførte betydelig tap av høyde. På vei ned fant jeg en drikkekilde, hvor jeg fylte opp 1 liter med vann og puttet på en vannrensetablett for sikkerhets skyld. Kort tid etter var jeg nede ved den betjente hytta og kjøpte meg 2 halvliter flasker med cola. Beste brusen jeg har smakte på lenge!!!!!

Det ble vel bortimot en halvtime i solveggen på hytta før jeg la avgårde igjen. Men istedet for å gå den samme veien tilbake, bestemte jeg meg for en alternativ rute som går i litt lavere høyde på nordsiden. Etter å ha forsert det første passet på denne stien, innså jeg at dette var en meget dårlig ide. For der så jeg ytterligere to høye pass/fjellrygger som måtte forseres før jeg kom meg inn på normalruta igjen. Dalene mellom disse passene var dype, og stien var delvis begrodd av høyt gress. Det var heller ikke folk å se på denne ruta, og kanskje derfor også større muligheter for å treffe på en bjørn....

Jeg kom meg likevel inn på normalruta igjen etter mye slit og svette. Men det var ennå ikke slutt. For der jeg kunne ha gått ned i en sidedal på sydsiden av passet (hvis jeg hadde vært så smart å parkere bilen der), måtte jeg fortsette 4 km vestover og med ytterliger to pass å forsere. Det ble en skikkelig dødare så sent på dagen. Men jeg kom meg likevel tilbake til Balea Lake og bilen. Da hadde jeg brukt 12.5 timer totalt, og GPS'en viste nøyaktig 30 km. Hvor mange høydemetre jeg har forsert, vet jeg ikke ennå, ettersom det er umulig å importere filer fra gps'en og inn på iPaden. Men jeg kan tenke meg at mitt noe ugunstige rutevalg endte opp med bortimot 3000 høydemetre.

Etter Moldoveanu ble det en 2-dagers kjøretur rundtomkring i Transylvania, for å se bl.a Sibiu, Sighisoara (nydelig liten by), Brasov, Rasnov og Bran (sistnevnte med Draculas Castle).