Nasjonstopper

Østerrike
Europa
Sommertur 2011.
(Skrevet av zdzisek64 24.08.2011)

Tur foretatt: Juli 2011.

Etter turen på Gerlach i August 2010 avtalte jeg med fjellgiuden Pavol at vi skal reise til Alpene neste år.
Vi overnattet i en turisthytte (Lucknerhaus, 1920 moh.), og neste dag gikk vi til turisthytta Studlhutte (2801 moh.) hvor vi overnattet igjen (på kvelden ble det veldig dårlig vær).
Vi sto opp tidlig og startet å gå kl 05.00, vi gikk gjennom isbreèn Kodnitzkees og videre gjennom ferrata til turisthytten Johan Hutte (3454 moh.) hvor vi tok en 30 minutters pause, på denne hytta møtte Pavol en slovakisk kamerat som jobber der.
Etter en kort pause gikk vi videre mot toppen, veldig mye tåke!
Vi passerte 3-4 grupper mennesker som sa at det var umulig å finne vei til toppen i all tåken, men Pavol har stor erfaring på Grossglockner og på andre fjell i alpene, derfor hadde vi ingen problemer med å finne veien.
Vi klatret først opp Klein Grossglockner og videre til toppen på Grossglockner gjennom ett fjellpass.
På toppen er det ett stort kors.Vi gikk samme veien ned til lucknerhaus.
Tid fra Studlhutte til toppen og tilbake til lLucknerhaus tok totalt 11 timer.