Nasjonstopper

Bulgaria
Europa
Balkan tur.
(Skrevet av zdzisek64 08.06.2011)

Tur foretatt: Juni 2011.

Jeg ankom Bulgaria på kvelden 13 mai på terminal 1 i Sofia.Jeg tok taxi til Samokov hotel i Borovets (ca, 80km-45 euro) fordi jeg måtte sjekke inn innen kl 24.00.
Planen min for neste dag var som følger: Ta gondolen opp mot toppen (1315 moh.), til Jastrebetz (2369 moh.) etter frokost, å gå 1-1,5 time til turisthytten Musala (2389 moh.) og derfra bruke 2-2,5 til toppen.
Eneste som gikk i henhold til planen var frokosten!Det var jeg kom til gondolbanen-Stengt!På vinduet sto det:Heisen er stengt til 17 juni. grunnet mangel på turister.
Jeg fulgte en rødmerket asfaltvei til Biistrica Palace og tok en grus vei på venstre side.Jeg gikk mange km, til 3 heiser, og forsatte på en sti på venstre side.Etter det måtte jeg ta av meg på bena og krysse en veldig kald bekk. Jeg kom til Musala turisthytte og derfra var det bratt opp.Fra ca 2600 moh. lå det 0,5-1 meter snø, det var tungt å gå i.
Fra Alekowo innsjøen følger jeg stålsøyler, det var tung tåke, og det var lettere å følge de en stimerkene.
Jeg kom til en turisthytteved Ledenoto innsjø (den høyeste innsjøen på Balkan, 2709 moh.) Derfra ble regnet til snø.
Fra turisthytta gikk jeg opp til en rygg, og det ble veldig bratt opp mot toppen.
På toppen er det mange bygninger, bla. Meteorologisk observatorium.Det var sterk vind og tåke.
Jeg fulgte samme vei ned igjen, møtte ingen.Stien var bra merket og turen tok en hel dag uten heis (30km T/R).
Neste dag hadde jeg mye tid og reiste med buss til Samokov, det kostet en Lewa (1 euro=1,95 lewa).
Og videre til Sofia (6 lewa).Jeg reiste også til Plovdiv (buss Sofia-Plovdiv kostet 13 lewa en vei).
Dette var min første tur til Bulgaria på 28 år.