Nasjonstopper

Portugal
Europa
Azorene.
(Skrevet av zdzisek64 22.05.2011)

Tur foretatt: Mai 2011.

Jeg og Bartek reiste den 13. mai fra Gardemoen.Vi tok fly til Lisboa,med mellomlanding i Frankfurt i Tyskland.Neste dag tok vi flyet kl. 08:00 til Horta ( på Faial-øya på Azorene ).Turen tok ca 2,5 timer og derfra tok vi taxi til Hotel Do Canal i Horta.15. mai tok vi første båten kl. 08:00 til Madalena på Pico-øya ( ca 30 minutter ).På båten møtte vi Bernard som er fra Toulouse i Frankrike,og derfra fortsatt vi reisen med 3 personer.I Madalena ordnet vi taxisjåfør til 25 euro,som kjørte oss til Casa do Montanha do Pico ( Cabeco das Cabras ).Der registrerte vi oss i en turisthytte,så de hadde kontroll over hvem som var i området.Kl. 10:00 startet vi på turen opp,stien var bra merket,og over skyene ble det varmt.Vi kom opp til ett krater,men det riktige topp-punktet er 70 meter høyere,på en pigg som er tilsvarende den på Innerdalstårnet,men klatringen var ikke vanskelig.På toppen møtte vi ett par fra Frankrike,så gikk vi tilbake samme vei til turisthytten,og ringte drosjesjåfør,som kjørte oss tilbake for samme pris.Jeg og Bartek tok siste båt kl. 18:00 og Bernard hadde to dager igjen på Pico-øya,han skulle være to uker på Azorene.T/ r fra turisthytte 4,5 timer.Rutetabell for båt er på side : www.transmacor.pt.